Jdi na obsah Jdi na menu
 


Intago: Jednota v meditaci?

21. 11. 2011
Kdysi před třiceti lety jsem se po meditaci u jogínů smál, ale vůbec jsem nevěděl proč. Až nyní vím, že se božská intuice ve mně smála tomu, že vážně mluvili o jednotě v meditaci, která meditací vůbec nebyla. Není-li v ní božské, není to mystická meditace, tak je to prosté. Běžným názorem je, že v meditaci prožíváne Jednotu a klid s Bohem. Stejně jako u ostatních laických představ je to silně zjednodušená představa.

 
Ilustrační obrázek Mystická meditace, pokud to je skutečně ona, je totiž proces, který má téměř zcela v rukách božské Vědomí, které dělá to, co je nejefektivnější pro hlavní účel mystiky. Tím je maximální úroveň přijetí Boha. To totiž určuje intenzitu proměny. Až dalším účelem je výuka.

Co vše božské může určovat v meditaci? Prakticky všechno, zejména tak zdánlivě neovlivnitelnou věc, jakou je skladba naší psychiky. Jakoby si vybralo, koho na svou přednášku a exkurzi pozve. Dokáže zvýšit, ale i snížit naše schopnosti v obrovském rozsahu a nedá si do toho mluvit.

Jednotu v meditaci lze prožít jen tehdy, když božské zvýší naši inteligenci o několik řádů. To bývá v úvodních meditacích, kdy se božské představuje. Hyperkvalita božských schopností, inteligence a nepopsatelná krása pocitů a vizí silné osobnosti uchvacuje, slabé zahání. Ti na tuto
peak experience chtějí co nejrychleji zapomenout.

Poté, co je božské přijato, změní taktiku. Udělá procesy v meditacích náročnější, aby měly ještě větší efekt. Není těžké přijmout Boha, když jsme Jím. Ale přijmout Ho psychikou, jakou běžně máme, je daleko těžší. Zvlášť když Boha vidíme naplno jaký je, bez omezených teologických popisů. Ohromení Velikostí Boha způsobuje tíseň, často velkou. Ale kdo takto Boha přijme, postupuje ve vývoji velmi rychle.

Ještě těžším, také používaným způsobem je, že božské pozve do meditace další, ještě nižší části. Bývají to naše zaostalé ateistické části, vytažené z nevědomí. Ty mají z Boha takový strach, že by se nejraději schovaly pod zem. V meditacích nejsou aktivní, jen se bojí, blokují ji. Ale přemahání toho je ta nejvyšší zásluha. Nelze čekat, že by Boha spodní části přijaly zcela, stačí jen zčásti. V meditaci pak nastává otázka, kým vlastně jsme, když máme pod jednou střechou neznámého mocného génia, naši známou osobnost i debílka, kterého bychom si ani nepřáli vidět. Všemi jsme totiž my. Slovo "my" ale má úplně jiný význam, těžko pochopitelný i mystikovi. Sladit tyto odlišné povahy je velmi těžké. V žádném případě ale nemůže hovořit o Jednotě, natož o klidu.

Je pro mystika úlevou, že po mnoha letech a více než stovce meditací jsou božské pocity v nich už většinou neutrální. Hlavní část dřiny je už na ním. Má také obrovskou praxi a nic už ho nedovede rozházet. Klid ovšem nebude mít nikdy. Život není selanka. Ta ostatně není nikde.


Intago, 18.11.2011

Zdroj: gnosis9.net

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář